Pod kojim uslovima digitalna tehnologija predstavlja oruđe za učenje?
Digitalna tehnologija može da ima ulogu oruđa za učenje ukoliko su ispunjeni sledeći uslovi:
- Dete je MENTALNO aktivno tokom korišćenja tehnologije.
Interaktivni uređaji poput tableta podstiču na aktivnost više nego tradicionalni mediji, npr. televizija ili štampana knjiga. Ali, veoma je važno zapaziti o kojoj vrsti aktivnosti je reč u svakom konkretnom slučaju! „Kliktanjem”, „prevlačenjem i spuštanjem” ikonica na ekranu mobilnog uređaja, dete aktivira svoj prst, ali ne nužno i svoj mozak! Učenje se dešava samo onda kada je dete mentalno angažovano, kada ga aktivnosti posredovane digitalnim uređajima podstiču da misli, povezuje nove informacije sa ranije stečenim znanjima, poredi, uviđa sličnosti i razlike itd. (Zosh et al., 2016).
- Dete je USMERENO NA ZADATAK i NEMA OMETAJUĆIH FAKTORA u digitalnom okruženju.
Šta sve može da ometa učenje deteta u digitalnom okruženju? Kao prvo, prevelika količina informacija (tekst, slikovni, audio i video sadržaj) koju dete ne može da obradi, način na koji su informacije izložene, različiti zvučni i vizuelni signali, hiperlink (koji mogu da zbune i dezorijentišu dete), ali i različiti reklamni materijali koji „iskaču” na ekranu tokom različitih aktivnosti na internetu. Sama priroda digitalnih medija je takva da sadrže ometajuće faktore, međutim, kada je reč o sadržajima namenjenim deci, oni bi trebalo da budu svedeni na najmanju moguću meru.
- Sadržaj u digitalnom formatu je SMISLEN za dete.
Sve što dete radi posredstvom digitalnih uređaja, sadržaji sa kojima se susreće, trebalo bi da bude povezano sa njegovim svakodnevnim aktivnostima, iskustvima, interesovanjima i primereno njegovim razvojnim potrebama.
- Digitalna tehnologija podstiče SOCIJALNU INTERAKCIJU.
Iako kreatori digitalnih alata čine sve da ih učine što jednostavnijim, intuitivnijim i više prilagođenim za samostalno korišćenje u što ranijem uzrastu, trebalo bi imati na umu da brojna istraživanja pokazuju da socijalna interakcija podržava i olakšava učenje.
- Digitalna tehnologija omogućava ISTRAŽIVANJE DETETA VOĐENO OD STRANE ODRASLE OSOBE.
Tokom učenja u digitalnom okruženju, dete bi trebalo da ima slobodu da istražuje, otkriva svet oko sebe, vlastita interesovanja i načine učenja, da se igra. Uloga odraslih nije da detetu nude gotova rešenja, već da mu ostave prostor za samostalno istraživanje. Rezultati istraživanja pokazuju da je učenje najefikasnije upravo onda kada su detetove istraživačke aktivnosti vođene od strane iskusnijih partnera, odnosno kada je ono uključeno u zajedničku aktivnost sa odraslima.
Kako odrasli mogu da posreduju u detetovom bezbednom i konstruktivnom korišćenju interneta?
Izbor odgovarajućih digitalnih sadržaja i veb-alata
- Birajte kvalitetne digitalne sadržaje (video-igrice, crtane filmove, aplikacije , veb-sajtove i veb-alate ) koji su namenjeni deci (npr. YouTube Kids, veb-pretraživač za decu Kiddle, profil na Guglu za decu mlađu od 13 godina itd.)
- Pre nego što (vi i/ili vaše dete) preuzmete neku aplikaciju ili igricu sa interneta, proverite da li je ona primerena uzrastu deteta (obratite pažnju na uzrasna ograničenja koja su obično jasno naznačena), pročitajte komentare i iskustva drugih korisnika…
- Testirajte aplikacije, pregledajte digitalne sadržaje pre nego što dete počne da ih koristi, proverite o čemu se tačno radi (nažalost, nekada se i među internet sadržajima koji su namenjeni deci mogu pronaći i oni koji im nisu primereni).
- Birajte edukativne sadržaje koji podstiču dečji intelektualni, socijalno-emocionalni, jezički razvoj (igru, logiku, maštu, kreativnost, imaginaciju), ali i fizički (motoriku, koordinaciju pokreta)…
- Kako pokazuju neuro-naučna istraživanja, dvosmerna komunikacija sa detetom (kada odrasli postavlja pitanja a dete odgovara i obratno) ima ključnu ulogu u ranom jezičkom razvoju. Pasivno korišćenje tehnologije ne podstiče jezički razvoj dece.
- Podstičite decu da koriste veb-alate za kreiranje sadržaja na internetu (samostalno ili u saradnji sa drugima), umesto da budu pasivni primaoci njegovih informacija.
Kvalitetna komunikacija i učešće u dečjim aktivnostima na internetu
- Razgovarajte sa decom o tome šta im se sviđa, a šta ne u vezi sa korišćenjem interneta i digitalnih oruđa i zašto.
- Posredujte u svim aktivnostima dece na internetu. Kada je reč o deci mlađeg (predškolskog) uzrasta, NE preporučuje se samostalno korišćenje digitalnih uređaja (nakon odgledanog crtanog filma, isključite uređaj i razgovarajte sa detetom o tome što ste gledali, proverite kako je to dete razumelo, postavljajte mu pitanja koja podstiču na razmišljanje i kreativnost…).
- Razgovarajte sa decom o rizicima vezanim za korišćenje interneta i o konkretnim koracima koje je potrebno preduzeti…
- Dozvolite deci da pogreše, neka greške budu prilike za učenje, umesto za kažnjavanje…
- Ohrabrujte decu da vam se obrate za pomoć u svakoj situaciji kada se osete nesigurno, uplašeno, uznemireno…
Primena tehničkih mera zaštite
- Koristite tehničke mere zaštite, pogotovu kada je reč o deci predškolskog i mlađeg školskog uzrasta: roditeljska kontrola (eng. parental control), softveri za blokiranje neželjenih sadržaja, filteri za bezbednu pretragu, jake lozinke…(videti linkove u okviru: Tehničke mere zaštite).
- Tehničke mere zaštite smanjiće verovatnoću da dete bude izloženo neprimerenim sadržajima ili da uradi nešto nepoželjno (npr. da potroši novac dok igra video igricu). Ipak, trebalo bi imati na umu da ove mere ne obezbeđuju potpunu zaštitu, i da ih je najbolje kombinovati sa drugim vidovima roditeljske podrške bezbednom korišćenju interneta!
- Imajte na umu činjenicu da preterana roditeljska kontrola i zaštita, i kada je reč o korišćenju digitalnih uređaja, negativno doprinosi dečjem razvoju, jer odmaže detetu da izgradi sopstvene kapacitete za samokontrolu i izraste u osobu odgovornu za sopstveno ponašanje. Zato je važno kod deteta razviti svest o potencijalnim rizicima i podržati ga da samo upravlja svojim vremenom i aktivnostima na internetu.
Pravilno korišćenje digitalnih uređaja i interneta
- Kreirajte porodične dogovore (planove) o korišćenju digitalnih uređaja koji će važiti kako za decu, tako i za roditelje (npr. da se mobilni uređaji ne koriste tokom obroka, dan bez interneta).
- Uspostavite jasna pravila i očekivanja u vezi sa korišćenjem digitalnih uređaja i interneta: koliko vremena, u kojim aktivnostima, kada i u koje vreme (npr. bez digitalnih uređaja 1 sat pre odlaska na spavanje).
- Prilikom definisanja pravila, poštujte detetovu individualnost (lične karakteristike i potrebe), pravila definišite zajednički, jer to povećava detetovu spremnost za poštovanje onih u čijem je donošenju samo učestvovalo.
- Pre nego što uspostavite pravila, zapitajte se da li ste sami spremni da ih dosledno primenjujete, budite realni.
- Nemojte davati deci digitalne uređaje da biste tako oslobodili vreme za sopstvene aktivnosti.
- Digitalne uređaje i internet nemojte koristiti kao nagradu i/ili kaznu za dete (npr. ako uradi domaći zadatak, moći će da igra igricu).
- Izbegavajte korišćenje digitalnih uređaja kao jedini način da umirite dete (npr. kod lekara, tokom putovanja i sl.)
- Osmislite porodične aktivnosti koje ne uključuju korišćenje digitalne tehnologije (npr. igrajte se sa decom onih igara kojih ste se vi igrali u njihovom uzrastu).
- Iskustva na internetu povežite sa dečjim iskustvima izvan interneta (npr. koristite video-igrice kako biste decu naučili upornosti, suočavanju sa izazovima, učenju iz vlastitih grešaka, prihvatanju poraza…)
- Koristite internet zajedno sa decom kako biste istraživali i saznavali, rešavali praktične probleme (npr. pronalaženje informacija o mestima koja želite da posetite, kupovina), a ne samo za zabavu.
- I kada je reč o korišćenju digitalnih uređaja i interneta, budite pozitivan model ponašanja – deca mnogo više nauče posmatranjem ponašanja odraslih nego direktnim podučavanjem (kada im govorite šta je dobro, a šta ne).
Učite decu:
– da se uvek obrate svojim roditeljima ili nekoj drugoj odrasloj osobi u koju imaju poverenja ukoliko se susretnu sa neprijatnim sadržajem na internetu, ili ukoliko im neko preti ili ih zlostavlja putem interneta;
– da se prema deci i odraslima koje sreću na internetu ophode u skladu sa pravilima lepog ponašanja.
Porodična pravila
Ova ček lista ima za cilj da Vam pomogne da razmislite i dogovorite se sa članovima porodice (svi koji žive zajedno) kako i kada ćete koristiti medije i digitalnu tehnologiju u vašoj porodici. Pomoći će vam da jasno postavite granice, razgovarate o korišćenju digitalne tehnologije i dogovorite se o pravilima sa decom i ostalim ukućanima u vezi sa upotrebom uređaja koji imaju ekran.
Dogovorena pravila važe za sve članove porodice koji žive zajedno – decu, bake, deke… i Vas!
GDE I KADA NE KORISTIMO UREĐAJE SA EKRANOM Roditelji jasno iskazuju svoja očekivanja i postavljaju granice | U prazno polje ispod upisati ili |
Soba u kojoj se spava | |
Kuhinja ili trpezarija | |
SITUACIJE U KOJIMA NE KORISTIMO UREĐAJE KOJI IMAJU EKRAN Roditelji jasno iskazuju svoja očekivanja i postavljaju granice | |
Dok se vozimo kolima, osim ako se radi o nekom dugom putovanju. | |
Za vreme porodičnih okupljanja i drugih situacija kada su članovi porodice zajedno, npr. razne proslave, put do vrtića ili škole. | |
Za vreme ručka i večere. | |
Jedan sat pre spavanja. | |
Kada je dete u kolicima ili dubku. | |
Kada se prelazi ulica. | |
Kada se radi domaći zadatak ili drugi zadatak za školu. | |
U školi (i dete i odrasli). | |
ZABAVA I ZAJEDNIČKO VREME Postavite granice i iskažite jasna očekivanja | |
NE igraj video-igrice ako je to u suprotnosti sa porodičnim pravilima, bilo kod naše kuće ili kod nekog drugog. | |
NE preuzimaj aplikacije, filmove, igrice bez dozvole roditelja ili pitanja da li je to odgovarajuće za tvoje godine. | |
NE posećujte internet sajtove ili video-sajtove bez odobrenja. | |
Koristi aplikacije ili igrice u kojima možeš nešto da napraviš. | |
Ograničite gledanje emisije sa brzim promenama slika ili aplikacije sa puno zvona i zvižduka. | |
Koristi video-čet sa rođacima i prijateljima. | |
Koristi aplikacije za učenje. | |
Biraj aplikacije koje su kreativne, obrazovne, promovišu zdravlje i brigu o drugima (pokazati detetu iz kojih kategorija može da bira aplikacije). | |
Gledaj emisije koje odgovaraju tvom uzrastu i u kojima možeš nešto da saznaš. | |
Igraj igrice, gledaj emisije i druge sadržaje u društvu sa odraslima, razgovarajte o njima. | |
RAVNOTEŽA IZMEĐU VREMENA NA INTERENTU I BEZ NJEGA Ako je dete mlađeg uzrasta, dogovorite se sa njim da smanjite vreme na internetu kako biste zajedno mogli da: | |
Tražite knjige, idete u biblioteku. | |
Igrate se napolju. | |
Igrate se prerušavanja i izmišljanja. | |
Igrate se sa prijateljima. | |
Igrate se kockama i pazlama. | |
Provodite vreme zajedno. | |
Nešto drugo što je detetu interesantno i zabavno. | |
Ako je dete starijeg uzrasta, dogovorite sa detetom da smanjite vreme na internetu kako biste zajedno, ili ono samo, mogli da se bavite: | |
Čitanjem. | |
Druženjem sa prijateljima. | |
Hobijima. | |
Igrom napolju. | |
Igrom raznih igara na tabli sa drugarima ili Vama (npr. „Čoveče, ne ljuti se“, „Monopol“). | |
Pravljenjem nečega prema izboru i interesovanjima. | |
Timskim sportom u okviru nekog kluba ili da postane deo folklorne grupe. | |
Nešto drugo, prema interesovanjima deteta. | |
PRISTOJNO PONAŠANJE Postavite granice i iskažite jasna očekivanja | |
Dok sa nekim razgovaramo ili tokom obroka, pametni telefon odložimo. Ne gledamo u telefon, niti šaljemo poruke. | |
Ako hitno moramo da se javimo, prvo kažemo: „Izvinite“ sagovorniku ili osobama sa kojima smo, pa se onda javimo. | |
Ne stavljamo telefon na sto tokom obroka. | |
INTERNET GRAĐANI Učite dete da treba da zaštiti sebe i druge od nepristojnog i nasilnog ponašanja putem interneta i da treba da: | |
Kaže roditeljima ili nekom drugom odraslom kome veruje kada dobija poruke ili fotografije zbog kojih se oseća nelagodno. | |
Nikad ne prosleđuje nečiju poruku ili fotografiju bez saglasnosti te osobe. | |
Se ponaša pristojno i nikoga namerno ne povređuje na internetu. | |
Kaže roditeljima ili nekom drugom odraslom kome veruje ako dete ili neki njegovi/njeni vršnjaci, dobijaju poruke ili fotografije koje su sa namerom da maltretiraju, ponize, u kojima se preti ili se prema detetu loše postupa preko interneta. | |
BEZBEDNO PONAŠANJE Postavite granice i iskažite jasna očekivanja | |
NE davati lične informacije preko interneta. | |
NE deliti svoje fotografije putem interneta. | |
NE prihvatati zahtev za prijateljstvo, ne četovati ili igrati internet igrice sa nekim bez dozvole roditelja. | |
Zajedno sa detetom pregledati podešavanje privatnosti na svim sajtovima koje koristi dete. | |
U saobraćaju ne koristiti telefon, a dete učite da, dok prelazi ulicu, gleda desno i levo i ne koristi telefon. |
Preuzeto i modifikovano, izvor:
https://www.healthychildren.org/English/media/Pages/default.aspx#home
Razmotrite zajedno sa decom…
Interesujte se i razgovarajte u prisustvu dece ili direktno sa njima o sledećim pitanjima:
- Šta su i kako čuvamo naše lične podatke kada koristimo internet?
- Kakve fotografije postavljamo o sebi i drugima i zašto je to važno? Kada, ko i kako može da postavlja fotografije i video-snimke na internet?
- Da li oni koji koriste imejl:
– Imaju jake lozinke, na primer, velika slova, simboli, 10 znakova, itd?
– Da li svi imamo korisnička imena koja ne otkrivaju naše puno ime?
– Da li nam treba porodična adresa e-pošte?
– Da li treba otvarati linkove od ljudi koje ne znamo?
- O čemu sve vodimo računa kada preuzimamo datoteke, igre ili aplikacije?
- Kakve veb-stranice su u redu za upotrebu, a kakve treba izbegavati i zašto?
- Da li i kada koristimo glasovne kontrole ili pretraživanja?
- Zašto je neka onlajn igrica ili aplikacija dobra (razgovor o komentarima i ocenama koje su dobile od korisnika)?
- Komunikaciji i igranju onlajn igrica sa ljudima koje ne poznajemo?
- Onlajn prijateljima i da li možemo da im verujemo?
- Kako se ponaša dobar drug/drugarica na internetu?
- Sa kim ćemo razgovarati ako se osećamo neprijatno zbog nečega što smo videli ili čuli na internetu, pametnom telefonu ili uređaju za igranje?
- Šta treba da se uradi ako neko primi uznemirujući ili nasilnu poruku?
Deca kojoj je potrebna dodatna podrška - mogućnosti koje digitalna tehnologija pruža
Digitalna tehnologija može znatno da unapredi kvalitet života dece kojoj je potrebna dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju.
Sintagma deca kojoj je potrebna dodatna podrška odnosi se na dve grupe dece: decu sa teškoćama u razvoju i darovitu decu (koja zbog natprosečnih sposobnosti takođe zahtevaju poseban pristup).
Grupa dece sa teškoćama veoma je heterogena i može da uključuje decu koja imaju teške višestruke smetnje, ali i decu sa lakšim teškoćama u učenju, fizičkim smetnjama, decu kojoj je potrebna podrška u komunikaciji (zbog vizuelnih i slušnih smetnji).
Na internetu su dostupni i mogu se besplatno preuzeti brojni digitalni alati koji olakšavaju učenje deci sa teškoćama u učenju i razvoju poznati pod nazivom Digitalna asistivna tehnologija .
Osim toga, postoje i brojne aplikacije i veb-sajtovi koncipirani sa ciljem pružanja personalizovane podrške (u skladu sa uzrastom i tipom problema) deci koja imaju sledeće teškoće:
- Teškoće u čitanju, pisanju, razumevanju (disleksija, disgrafija)
- Teškoće u matematici (diskalkulija)
- Teškoće u govornom razvoju
- Nedostatak socijalnih veština
- Nedostatak veština organizacije, planiranja, samokontrole
- Problemi sa pažnjom, hiperaktivnošću (ADHD)
- Problemi u motoričkom razvoju
- Poremećaji iz spektra autizma
Za one koji žele da saznaju više - linkovi:
Rani razvoj deteta: šta treba znati
Standardi za razvoj i učenje dece ranih uzrasta u Srbiji
Kaleidoskop: osnove diversifikovanih programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja
Digitalna tehnologija za potporu posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
Uputstvo za izradu nastavnog materijala u skladu sa principom univerzalnog dizajna
Prava deteta u digitalnom dobu
- Da li prava deteta važe u digitalnom svetu? Prava deteta propisana Konvencijom o pravima deteta, odnose se i na digitalno okruženje.
Konvencija o pravima deteta – najvažniji međunarodni dokument kojim se štite prava deteta; obavezujući za sve zemlje potpisnice, uključujući i Srbiju – usvojena je 1989. godine, u vreme kada je internet još uvek bio u ranoj fazi razvoja.
Umesto pitanja da li prava deteta važe i u digitalnom svetu, pokrenuto je drugo: kako osigurati puno poštovanje prava deteta u digitalnom svetu.
Internet je otvorio brojne mogućnosti za ugrožavanje prava deteta, uprkos činjenici da na internetu ima sve više sadržaja koju su namenjeni deci, a koji im nisu uvek i primereni.
Rizici i kršenja prava deteta na internetu
Rizik
Pravo deteta
Izloženost digitalnom nasilju (uvrede, pretnje, ucene…)
Član 19. Pravo deteta da bude zaštićeno od svih oblika nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
Govor mržnje, stereotipi, predrasude…
Član 2. Pravo deteta da bude zaštićeno od diskriminacije
Izloženost neprimerenim sadržajima (pornografija, kockanje…)
Član 34. Pravo deteta da bude zaštićeno od seksualnog iskorišćavanja, prostitucije i pornografije.
Član 35. Pravo deteta da bude zaštićeno od trgovine i otmice
Zloupotreba ličnih podataka i identiteta
Član 16. Pravo deteta na zaštitu privatnosti, dostojanstva, časti, ugleda i ličnog integriteta
Član 29. Konvencije – pravo deteta na kvalitetno obrazovanje, koje podrazumeva i sticanje veština digitalne pismenosti, jedne od ključnih kompetencija u digitalnom dobu.
Odgovornost države i odraslih u ostvarivanju prava deteta u digitalnom svetu
- Da osiguraju adekvatnu zaštitu i podršku deci da nesmetano uživaju svoja prava i u digitalnom svetu.
- Odgovornost obrazovnog sistema – da pruži deci mogućnost da u okviru redovnog obrazovanja steknu veštine i znanja koja će im pomoći da bezbedno koriste Internet i digitalne uređaje i stave njihove pozitivne aspekte u funkciju učenja i razvoja.
- Saradnja sa roditeljima
U poslednjim Zaključnim zapažanjima (Zaključna zapažanja o kombinovanom drugom i trećem periodičnom izveštaju Republike Srbije) Komitet za prava deteta izrazio je zabrinutost zbog:
- rasprostranjenih slučajeva nasilja nad decom na internetu, i u skladu sa tim naložio RS da ojača nacionalne programe za rešavanje problema nasilja u školama uz podršku Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, kako bi se uspostavili standardi, savetovanje i stručna provera nasilja u školama i da obezbedi obuku, uključujući i roditelje, o rizicima nasilja na internetu.
- Jedan od glavnih izazova u digitalnom okruženju jeste osigurati pravo deteta na adekvatan i bezbedan pristup digitalnim uređajima i internetu, informacijama, kao i kvalitetnim sadržajima prilagođenim deci.
- Od posebne je važnosti poštovati, zaštititi i osigurati pravo deteta na privatnost i zaštitu ličnih podataka, u kontekstu korišćenja digitalnih uređaja i interneta.
- Pravo dece na zaštitu od rizika na internetu – izloženost neprimerenim sadržajima, komercijalna eksploatacija, zloupotreba dece u svrhe reklamiranja i marketinga, seksualno iskorišćavanje, pedofilija, trgovina i druge vrste rizika – postavlja se kao imperativ digitalnog doba.
Stoga, odgovornost odraslih – roditelja, vaspitača, nastavnika, „proizvođača” internet sadržaja za decu, kreatora internet politika, donosioca odluka – jeste da osiguraju deci adekvatnu zaštitu i podršku da nesmetano uživaju svoja prava u digitalnom svetu.
Za one koji žele da saznaju više - linkovi:
Nove preporuke o pravima deteta u digitalnom okruženju
Growing Up Digital (Digitalna konvencija, str. 17)