Под којим условима дигитална технологија представља оруђе за учење?
Дигитална технологија може да има улогу оруђа за учење уколико су испуњени следећи услови:
- Дете је МЕНТАЛНО активно током коришћења технологије.
Интерактивни уређаји попут таблета подстичу на активност више него традиционални медији, нпр. телевизија или штампана књига. Али, веома је важно запазити о којој врсти активности је реч у сваком конкретном случају! „Кликтањем”, „превлачењем и спуштањем” иконица на екрану мобилног уређаја, дете активира свој прст, али не нужно и свој мозак! Учење се дешава само онда када је дете ментално ангажовано, када га активности посредоване дигиталним уређајима подстичу да мисли, повезује нове информације са раније стеченим знањима, пореди, увиђа сличности и разлике итд. (Zosh et al., 2016).
- Дете је УСМЕРЕНО НА ЗАДАТАК и НЕМА ОМЕТАЈУЋИХ ФАКТОРА у дигиталном окружењу.
Шта све може да омета учење детета у дигиталном окружењу? Као прво, превелика количина информација (текст, сликовни, аудио и видео садржај) коју дете не може да обради, начин на који су информације изложене, различити звучни и визуелни сигнали, хиперлинк (који могу да збуне и дезоријентишу дете), али и различити рекламни материјали који „искачу” на екрану током различитих активности на интернету. Сама природа дигиталних медија је таква да садрже ометајуће факторе, међутим, када је реч о садржајима намењеним деци, они би требало да буду сведени на најмању могућу меру.
- Садржај у дигиталном формату је СМИСЛЕН за дете.
Све што дете ради посредством дигиталних уређаја, садржаји са којима се сусреће, требало би да буде повезано са његовим свакодневним активностима, искуствима, интересовањима и примерено његовим развојним потребама.
- Дигитална технологија подстиче СОЦИЈАЛНУ ИНТЕРАКЦИЈУ.
Иако креатори дигиталних алата чине све да их учине што једноставнијим, интуитивнијим и више прилагођеним за самостално коришћење у што ранијем узрасту, требало би имати на уму да бројна истраживања показују да социјална интеракција подржава и олакшава учење.
- Дигитална технологија омогућава ИСТРАЖИВАЊЕ ДЕТЕТА ВОЂЕНО ОД СТРАНЕ ОДРАСЛЕ ОСОБЕ.
Током учења у дигиталном окружењу, дете би требало да има слободу да истражује, открива свет око себе, властита интересовања и начине учења, да се игра. Улога одраслих није да детету нуде готова решења, већ да му оставе простор за самостално истраживање. Резултати истраживања показују да је учење најефикасније управо онда када су дететове истраживачке активности вођене од стране искуснијих партнера, односно када је оно укључено у заједничку активност са одраслима.
Како одрасли могу да посредују у дететовом безбедном и конструктивном коришћењу интернета?
Избор одговарајућих дигиталних садржаја и веб-алата
- Бирајте квалитетне дигиталне садржаје (видео-игрице, цртане филмове, апликације , веб-сајтове и веб-алате ) који су намењени деци (нпр. YouTube Kids, веб-претраживач за децу Кiddle, профил на Гуглу за децу млађу од 13 година итд.)
- Пре него што (ви и/или ваше дете) преузмете неку апликацију или игрицу са интернета, проверите да ли је она примерена узрасту детета (обратите пажњу на узрасна ограничења која су обично јасно назначена), прочитајте коментаре и искуства других корисника…
- Тестирајте апликације, прегледајте дигиталне садржаје пре него што дете почне да их користи, проверите о чему се тачно ради (нажалост, некада се и међу интернет садржајима који су намењени деци могу пронаћи и они који им нису примерени).
- Бирајте едукативне садржаје који подстичу дечји интелектуални, социјално-емоционални, језички развој (игру, логику, машту, креативност, имагинацију), али и физички (моторику, координацију покрета)…
- Како показују неуро-научна истраживања, двосмерна комуникација са дететом (када одрасли поставља питања а дете одговара и обратно) има кључну улогу у раном језичком развоју. Пасивно коришћење технологије не подстиче језички развој деце.
- Подстичите децу да користе веб-алате за креирање садржаја на интернету (самостално или у сарадњи са другима), уместо да буду пасивни примаоци његових информација.
Квалитетна комуникација и учешће у дечјим активностима на интернету
- Разговарајте са децом о томе шта им се свиђа, а шта не у вези са коришћењем интернета и дигиталних оруђа и зашто.
- Посредујте у свим активностима деце на интернету. Када је реч о деци млађег (предшколског) узраста, НЕ препоручује се самостално коришћење дигиталних уређаја (након одгледаног цртаног филма, искључите уређај и разговарајте са дететом о томе што сте гледали, проверите како је то дете разумело, постављајте му питања која подстичу на размишљање и креативност…).
- Разговарајте са децом о ризицима везаним за коришћење интернета и о конкретним корацима које је потребно предузети…
- Дозволите деци да погреше, нека грешке буду прилике за учење, уместо за кажњавање…
- Охрабрујте децу да вам се обрате за помоћ у свакој ситуацији када се осете несигурно, уплашено, узнемирено…
Примена техничких мера заштите
- Користите техничке мере заштите, поготову када је реч о деци предшколског и млађег школског узраста: родитељска контрола (енг. parental control), софтвери за блокирање нежељених садржаја, филтери за безбедну претрагу, јаке лозинке…(видети линкове у оквиру: Техничке мере заштите).
- Техничке мере заштите смањиће вероватноћу да дете буде изложено непримереним садржајима или да уради нешто непожељно (нпр. да потроши новац док игра видео игрицу). Ипак, требало би имати на уму да ове мере не обезбеђују потпуну заштиту, и да их је најбоље комбиновати са другим видовима родитељске подршке безбедном коришћењу интернета!
- Имајте на уму чињеницу да претерана родитељска контрола и заштита, и када је реч о коришћењу дигиталних уређаја, негативно доприноси дечјем развоју, јер одмаже детету да изгради сопствене капацитете за самоконтролу и израсте у особу одговорну за сопствено понашање. Зато је важно код детета развити свест о потенцијалним ризицима и подржати га да само управља својим временом и активностима на интернету.
Правилно коришћење дигиталних уређаја и интернета
- Креирајте породичне договоре (планове) о коришћењу дигиталних уређаја који ће важити како за децу, тако и за родитеље (нпр. да се мобилни уређаји не користе током оброка, дан без интернета).
- Успоставите јасна правила и очекивања у вези са коришћењем дигиталних уређаја и интернета: колико времена, у којим активностима, када и у које време (нпр. без дигиталних уређаја 1 сат пре одласка на спавање).
- Приликом дефинисања правила, поштујте дететову индивидуалност (личне карактеристике и потребе), правила дефинишите заједнички, јер то повећава дететову спремност за поштовање оних у чијем је доношењу само учествовало.
- Пре него што успоставите правила, запитајте се да ли сте сами спремни да их доследно примењујете, будите реални.
- Немојте давати деци дигиталне уређаје да бисте тако ослободили време за сопствене активности.
- Дигиталне уређаје и интернет немојте користити као награду и/или казну за дете (нпр. ако уради домаћи задатак, моћи ће да игра игрицу).
- Избегавајте коришћење дигиталних уређаја као једини начин да умирите дете (нпр. код лекара, током путовања и сл.)
- Осмислите породичне активности које не укључују коришћење дигиталне технологије (нпр. играјте се са децом оних игара којих сте се ви играли у њиховом узрасту).
- Искуства на интернету повежите са дечјим искуствима изван интернета (нпр. користите видео-игрице како бисте децу научили упорности, суочавању са изазовима, учењу из властитих грешака, прихватању пораза…)
- Користите интернет заједно са децом како бисте истраживали и сазнавали, решавали практичне проблеме (нпр. проналажење информација о местима која желите да посетите, куповина), а не само за забаву.
- И када је реч о коришћењу дигиталних уређаја и интернета, будите позитиван модел понашања – деца много више науче посматрањем понашања одраслих него директним подучавањем (када им говорите шта је добро, а шта не).
Учите децу:
– да се увек обрате својим родитељима или некој другој одраслој особи у коју имају поверења уколико се сусретну са непријатним садржајем на интернету, или уколико им неко прети или их злоставља путем интернета;
– да се према деци и одраслима које срећу на интернету опходе у складу са правилима лепог понашања.
Породична правила
Ова чек листа има за циљ да Вам помогне да размислите и договорите се са члановима породице (сви који живе заједно) како и када ћете користити медије и дигиталну технологију у вашој породици. Помоћи ће вам да јасно поставите границе, разговарате о коришћењу дигиталне технологије и договорите се о правилима са децом и осталим укућанима у вези са употребом уређаја који имају екран.
Договорена правила важе за све чланове породице који живе заједно – децу, баке, деке… и Вас!
ГДЕ И КАДА НЕ КОРИСТИМО УРЕЂАЈЕ СА ЕКРАНОМ Родитељи јасно исказују своја очекивања и постављају границе | У празно поље испод уписати или |
Соба у којој се спава | |
Кухиња или трпезарија | |
СИТУАЦИЈЕ У КОЈИМА НЕ КОРИСТИМО УРЕЂАЈЕ КОЈИ ИМАЈУ ЕКРАН Родитељи јасно исказују своја очекивања и постављају границе | |
Док се возимо колима, осим ако се ради о неком дугом путовању. | |
За време породичних окупљања и других ситуација када су чланови породице заједно, нпр. разне прославе, пут до вртића или школе. | |
За време ручка и вечере. | |
Један сат пре спавања. | |
Када је дете у колицима или дубку. | |
Када се прелази улица. | |
Када се ради домаћи задатак или други задатак за школу. | |
У школи (и дете и одрасли). | |
ЗАБАВА И ЗАЈЕДНИЧКО ВРЕМЕ Поставите границе и искажите јасна очекивања | |
НЕ играј видео-игрице ако је то у супротности са породичним правилима, било код наше куће или код неког другог. | |
НЕ преузимај апликације, филмове, игрице без дозволе родитеља или питања да ли је то одговарајуће за твоје године. | |
НЕ посећујте интернет сајтове или видео-сајтове без одобрења. | |
Користи апликације или игрице у којима можеш нешто да направиш. | |
Ограничите гледање емисије са брзим променама слика или апликације са пуно звона и звиждука. | |
Користи видео-чет са рођацима и пријатељима. | |
Користи апликације за учење. | |
Бирај апликације које су креативне, образовне, промовишу здравље и бригу о другима (показати детету из којих категорија може да бира апликације). | |
Гледај емисије које одговарају твом узрасту и у којима можеш нешто да сазнаш. | |
Играј игрице, гледај емисије и друге садржаје у друштву са одраслима, разговарајте о њима. | |
РАВНОТЕЖА ИЗМЕЂУ ВРЕМЕНА НА ИНТЕРЕНТУ И БЕЗ ЊЕГА Ако је дете млађег узраста, договорите се са њим да смањите време на интернету како бисте заједно могли да: | |
Тражите књиге, идете у библиотеку. | |
Играте се напољу. | |
Играте се прерушавања и измишљања. | |
Играте се са пријатељима. | |
Играте се коцкама и пазлама. | |
Проводите време заједно. | |
Нешто друго што је детету интересантно и забавно. | |
Ако је дете старијег узраста, договорите са дететом да смањите време на интернету како бисте заједно, или оно само, могли да се бавите: | |
Читањем. | |
Дружењем са пријатељима. | |
Хобијима. | |
Игром напољу. | |
Игром разних игара на табли са другарима или Вама (нпр. „Човече, не љути се“, „Монопол“). | |
Прављењем нечега према избору и интересовањима. | |
Тимским спортом у оквиру неког клуба или да постане део фолклорне групе. | |
Нешто друго, према интересовањима детета. | |
ПРИСТОЈНО ПОНАШАЊЕ Поставите границе и искажите јасна очекивања | |
Док са неким разговарамо или током оброка, паметни телефон одложимо. Не гледамо у телефон, нити шаљемо поруке. | |
Ако хитно морамо да се јавимо, прво кажемо: „Извините“ саговорнику или особама са којима смо, па се онда јавимо. | |
Не стављамо телефон на сто током оброка. | |
ИНТЕРНЕТ ГРАЂАНИ Учите дете да треба да заштити себе и друге од непристојног и насилног понашања путем интернета и да треба да: | |
Каже родитељима или неком другом одраслом коме верује када добија поруке или фотографије због којих се осећа нелагодно. | |
Никад не прослеђује нечију поруку или фотографију без сагласности те особе. | |
Се понаша пристојно и никога намерно не повређује на интернету. | |
Каже родитељима или неком другом одраслом коме верује ако дете или неки његови/њени вршњаци, добијају поруке или фотографије које су са намером да малтретирају, понизе, у којима се прети или се према детету лоше поступа преко интернета. | |
БЕЗБЕДНО ПОНАШАЊЕ Поставите границе и искажите јасна очекивања | |
НЕ давати личне информације преко интернета. | |
НЕ делити своје фотографије путем интернета. | |
НЕ прихватати захтев за пријатељство, не четовати или играти интернет игрице са неким без дозволе родитеља. | |
Заједно са дететом прегледати подешавање приватности на свим сајтовима које користи дете. | |
У саобраћају не користити телефон, а дете учите да, док прелази улицу, гледа десно и лево и не користи телефон. |
Преузето и модификовано, извор:
https://www.healthychildren.org/English/media/Pages/default.aspx#home
Размотрите заједно са децом…
Интересујте се и разговарајте у присуству деце или директно са њима о следећим питањима:
- Шта су и како чувамо наше личне податке када користимо интернет?
- Какве фотографије постављамо о себи и другима и зашто је то важно? Када, ко и како може да поставља фотографије и видео-снимке на интернет?
- Да ли они који користе имејл:
– Имају јаке лозинке, на пример, велика слова, симболи, 10 знакова, итд?
– Да ли сви имамо корисничка имена која не откривају наше пуно име?
– Да ли нам треба породична адреса е-поште?
– Да ли треба отварати линкове од људи које не знамо?
- О чему све водимо рачуна када преузимамо датотеке, игре или апликације?
- Какве веб-странице су у реду за употребу, а какве треба избегавати и зашто?
- Да ли и када користимо гласовне контроле или претраживања?
- Зашто је нека онлајн игрица или апликација добра (разговор о коментарима и оценама које су добиле од корисника)?
- Комуникацији и игрању онлајн игрица са људима које не познајемо?
- Онлајн пријатељима и да ли можемо да им верујемо?
- Како се понаша добар друг/другарица на интернету?
- Са ким ћемо разговарати ако се осећамо непријатно због нечега што смо видели или чули на интернету, паметном телефону или уређају за играње?
- Шта треба да се уради ако неко прими узнемирујући или насилну поруку?
Деца којој је потребна додатна подршка - могућности које дигитална технологија пружа
Дигитална технологија може знатно да унапреди квалитет живота деце којој је потребна додатна подршка у образовању и васпитању.
Синтагма деца којој је потребна додатна подршка односи се на две групе деце: децу са тешкоћама у развоју и даровиту децу (која због натпросечних способности такође захтевају посебан приступ).
Група деце са тешкоћама веома је хетерогена и може да укључује децу која имају тешке вишеструке сметње, али и децу са лакшим тешкоћама у учењу, физичким сметњама, децу којој је потребна подршка у комуникацији (због визуелних и слушних сметњи).
На интернету су доступни и могу се бесплатно преузети бројни дигитални алати који олакшавају учење деци са тешкоћама у учењу и развоју познати под називом Дигитална асистивна технологија .
Осим тога, постоје и бројне апликације и веб-сајтови конципирани са циљем пружања персонализоване подршке (у складу са узрастом и типом проблема) деци која имају следеће тешкоће:
- Тешкоће у читању, писању, разумевању (дислексија, дисграфија)
- Тешкоће у математици (дискалкулија)
- Тешкоће у говорном развоју
- Недостатак социјалних вештина
- Недостатак вештина организације, планирања, самоконтроле
- Проблеми са пажњом, хиперактивношћу (АДХД)
- Проблеми у моторичком развоју
- Поремећаји из спектра аутизма
За оне који желе да сазнају више - линкови:
Рани развој детета: шта треба знати
Стандарди за развој и учење деце раних узраста у Србији
Калеидоскоп: основе диверсификованих програма предшколског васпитања и образовања
Дигитална технологија за потпору посебним одгојно-образовним потребама
Упутство за израду наставног материјала у складу са принципом универзалног дизајна
Права детета у дигиталном добу
- Да ли права детета важе у дигиталном свету? Права детета прописана Конвенцијом о правима детета, односе се и на дигитално окружење.
Конвенција о правима детета – најважнији међународни документ којим се штите права детета; обавезујући за све земље потписнице, укључујући и Србију – усвојена је 1989. године, у време када је интернет још увек био у раној фази развоја.
Уместо питања да ли права детета важе и у дигиталном свету, покренуто је друго: како осигурати пуно поштовање права детета у дигиталном свету.
Интернет је отворио бројне могућности за угрожавање права детета, упркос чињеници да на интернету има све више садржаја коју су намењени деци, а који им нису увек и примерени.
Ризици и кршења права детета на интернету
Ризик
Право детета
Изложеност дигиталном насиљу (увреде, претње, уцене…)
Члан 19. Право детета да буде заштићено од свих облика насиља, злостављања и занемаривања
Говор мржње, стереотипи, предрасуде…
Члан 2. Право детета да буде заштићено од дискриминације
Изложеност непримереним садржајима (порнографија, коцкање…)
Члан 34. Право детета да буде заштићено од сексуалног искоришћавања, проституције и порнографије.
Члан 35. Право детета да буде заштићено од трговине и отмице
Злоупотреба личних података и идентитета
Члан 16. Право детета на заштиту приватности, достојанства, части, угледа и личног интегритета
Члан 29. Конвенције – право детета на квалитетно образовање, које подразумева и стицање вештина дигиталне писмености, једне од кључних компетенција у дигиталном добу.
Одговорност државе и одраслих у остваривању права детета у дигиталном свету
- Да осигурају адекватну заштиту и подршку деци да несметано уживају своја права и у дигиталном свету.
- Одговорност образовног система – да пружи деци могућност да у оквиру редовног образовања стекну вештине и знања која ће им помоћи да безбедно користе Интернет и дигиталне уређаје и ставе њихове позитивне аспекте у функцију учења и развоја.
- Сарадња са родитељима
У последњим Закључним запажањима (Закључна запажања о комбинованом другом и трећем периодичном извештају Републике Србије) Комитет за права детета изразио је забринутост због:
- распрострањених случајева насиља над децом на интернету, и у складу са тим наложио РС да ојача националне програме за решавање проблема насиља у школама уз подршку Министарства просвете, науке и технолошког развоја, како би се успоставили стандарди, саветовање и стручна провера насиља у школама и да обезбеди обуку, укључујући и родитеље, о ризицима насиља на интернету.
- Један од главних изазова у дигиталном окружењу јесте осигурати право детета на адекватан и безбедан приступ дигиталним уређајима и интернету, информацијама, као и квалитетним садржајима прилагођеним деци.
- Од посебне је важности поштовати, заштитити и осигурати право детета на приватност и заштиту личних података, у контексту коришћења дигиталних уређаја и интернета.
- Право деце на заштиту од ризика на интернету – изложеност непримереним садржајима, комерцијална експлоатација, злоупотреба деце у сврхе рекламирања и маркетинга, сексуално искоришћавање, педофилија, трговина и друге врсте ризика – поставља се као императив дигиталног доба.
Стога, одговорност одраслих – родитеља, васпитача, наставника, „произвођача” интернет садржаја за децу, креатора интернет политика, доносиоца одлука – јесте да осигурају деци адекватну заштиту и подршку да несметано уживају своја права у дигиталном свету.
За оне који желе да сазнају више - линкови:
Нове препоруке о правима детета у дигиталном окружењу
Growing Up Digital (Дигитална конвенција, стр. 17)